Merking av luftfartshinder
Hiderlys / Obstruksjonslys
I henhold til Forskrift om merking av luftfartshinder, BSL E 2-1, skal luftfartshinder over en viss høyde over bakken eller vannet, merkes med hinderlys eller obstruksjonslys (også kalt Aircraft Warning Lights AWL) .
Det har blitt vanlig å bruke lysdioder eller Light Emitting Diodes (LED) teknologi som lyskilde i disse, for forlenget levetid og mindre effektforbruk.
Et stort problem er derimot at lysdioder utstråler lys med en begrenset bølgelengde som gjør at vanlige LED baserte hinderlys ikke er synlige for piloter som benytter Night Vision Imaging System ("NVIS") eller nattoptikk (Night Vision Googles "NVG").
Slike hjelpemidler er ofte brukt av luftambulanse og politi i forbindelse med søk og redningsoppdrag (Search and Rescue "SAR" Operations) etter mørkets frembrudd.
Marin Supply kan nå tilby en serie av lavintensitets og mellomintensitets hinderlys som, i tillegg til det synlige røde LED lyset, også er utstyrt med IR dioder.
Disse avgir infrarødt lys og gjør hinderlysene NVG og NVIS kompatible og derved synlige både med og uten nattoptikk.
Her er et utvalg av serien:
|
POL21004MSA21424 |
POL-21004-2F-R-M25B-S2-NC-MT
ICAO "Low-A" |
10cd RED Single
Obstruction Light 220vAC |
|
POL21004MSA21435 |
POL-21004-4F-R-M25B-S2-NC-MT
ICAO "Low-A" |
10cd RED Single
Obstruction Light 24vDC |
|
POL21004MSA21446 |
POL-21004-2B-R-M25B-S2-NC-MT
ICAO "Low-B" |
32cd RED Single
Obstruction Light 220vAC |
|
POL21004MSA21457 |
POL-21004-4B-R-M25B-S2-NC-MT
ICAO "Low-B" |
32cd RED Single
Obstruction Light 24vDC |
|
POL21004MSA22424 |
POL-21004-2F-R-M25B-D2-NC-MT
ICAO "Low-A" |
10cd RED Double
Obstruction Light 220vAC |
|
POL21004MSA22435 |
POL-21004-4F-R-M25B-D2-NC-MT
ICAO "Low-A" |
10cd RED Double
Obstruction Light 24vDC |
|
POL21004MSA22446 |
POL-21004-2B-R-M25B-D2-NC-MT
ICAO "Low-B" |
32cd RED Double
Obstruction Light 220vAC |
|
POL21004MSA22457 |
POL-21004-4B-R-M25B-D2-NC-MT
ICAO "Low-B" |
32cd RED Double
Obstruction Light 24vDC
|
Andre varienter på forespørsel!